Sors, vgzet, szabad akarat
Hogy mi is szabja meg letnk folyst: mi magunk teljesen szabadon dntnk sorsunkrl, vagy gi hatalmak irnytanak bennnket, esetleg mr elre meg van rva, hogyan vel letnk plyja? Sokakat foglalkoztat e krds, s merben ellenkez nzetek, felfogsok uralkodnak szerte a vilgon. Az egyes vallsok, npek s a legjabb ezoterikus mozgalmak is mind-mind mst hangslyoznak. Hogy kinek van igaza, s egyltaln: lehet-e itt brkinek is igaza? - Nem knny a vlasz. Cikksorozatunkban megprbljuk tbb szempontbl is krbejrni a tmt, m dnteni most is mindenkinek magnak kell...
A vgzet si fogalom, anank, ahogy a grgk mondtk. A vgzet, az, ami knyrtelenl beteljesl az emberen, s amelyet az istenek rnak el, vagy hatroznak meg az emberek szmra, ami ellen nincs apellta. A vgzet ellen lehet harcolni, kzdeni, de a gyzelem remnye nlkl. Hadd emltsem meg a mr tszzezerszer elcspelt pldt Oidipusrl, akinek megjsoltk, hogy meg fogja lni az apjt, s felesgl fogja venni az anyjt, s egsz letben kzd ennek a vgzetnek a beteljeslse ellen, de hiba. Az anank lnyege, hogy lehet ellene harcolni, de mindig az anank gyz. S valban, ez a grg tragdinak is a lnyege, hogy tragikus hsk, nagy jellemek felveszik a harcot a vgzetk ellen - s elbuknak. s ez azrt tragdia, mert ebben a harcban valami nagy emberi rtk pusztul el, amikor a vgzet legyzi t. Egy nyikhaj pusztulsa nem tragdia. Az n fogalomhasznlatomban az vezredek sorn a vgzet megenyhlt valamirt, s errl a valamirtrl szeretnk most rni. Magyarul: azt lltom, hogy az anank, a vgzet sorss enyhlt, ftumm.
A sors lazbb, mint a vgzet, tendenciaszer, vagyis az embernek van valamifle befolysolsi lehetsge a sajt sorst, ftumt illeten. Persze ebben sem kell olyan biztosnak lenni, mert hiszen ezek a rgi blcsek nagyon ktrtelmek voltak blcsessgeikben, teht pldul anank ide, ftum oda, Seneca errl azt mondja: „... vezetik a vgzetek az akart, aki hagyja, hogy vezessk, a nem akart vonszoljk”. (Ducunt fata volentem, nolentem trahunt.) A beleegyezt vezetik a vgzetek, a tiltakozt, az ellenllt vonszoljk. Vagyis ugyanoda jut el, csak jl sszetri magt a vonszolsban.
Szabad akarat: az ember egyrszt teremtmny, Istennek az alkotsa, kreatrja, s mgis, aki valami disznsgot csinl, felelssgre vonatik Isten ltal, aki t ilyenn teremtette. gyhogy a determinci, a szabadsg alapkrdsek. Ugyanis, ha szabad az ember, akkor felels magrt, akkor lehet bnsnek nyilvntani, s lehet felelssgre vonni. Ha viszont nem szabad, hanem determinlt, illetve meghatrozott egy isteni akarat vagy brmilyen transzcendens er ltal, akkor nem lehet felelssgre vonni, nem lehet bnss nyilvntani. vezredeken keresztl minden vallsban s egyhzban azt kutattk, hogy hogyan msszanak ki ebbl a kutyaszortbl. Hiszen ott van az Isten mindentudsa, mindenhatsga, totalitsa - msrszt ott van az ember felelssge nmagrt. Ez az alapkonfliktus. Felel az ember magrt, vagy nem felel? s itt minden emberi megolds csdt mond.
Isten nem oszt egyformn se jt, se rosszat, se tehetsget, se okossgot, se szegnysget, se gazdagsgot. Semmit se oszt egyformn az emberek kztt. Csakis az szndkn mlik, hogy kinek mit ad, s mit vesz el tle.
S ennek okai az ember szmra tlthatatlanok. Ennek az ellenttnek a feloldsa borzasztan nagy problma. A Kabbala szerint a teremts ott trtnt, ahonnan Isten visszahzdott. Ezzel prblja kiegyenslyozni a Kabbala ezt az isteni mindenhatsgot s az ember nmagrt val felelssgt. Vagyis olyan terleteken garzdlkodik az ember, ahonnt az Isten visszahzdott. gy mr az ember felels azrt, hogy ezeken a terleteken mit csinl magval, msokkal, a vilggal.
Ha megnzzk az emberisg fejldst az kortl napjainkig a szabad akarat s nmagrt val felelssg szempontjbl, akkor elszr is fontos, hogy sztvlasszuk a kettt.
prof. dr. Popper Pter
(Forrs: www.informed.hu) |